تصفیه آب صنعتی

کاهش شوری خاک کشاورزی با دستگاه آب مغناطیسی

کاهش شوری خاک کشاورزی با دستگاه آب مغناطیسی

شوری خاک یکی از جدی‌ترین مشکلات کشاورزی است. علت این فرآیند تجمع املاح در منافذِ زیرِ خاک است که منجر به کاهش شدید باروری گیاه می‌شود. غلظت نمک باقی مانده در منافذ ریزِ گیاه، با مقدار ناکافی مواد مغذی منجر به مرگ گیاهان می‌شود.

سیستم‌های مغناطیسی امکان استفاده از آبهای شور و نامتعارف را برای آبیاری محصولات فراهم می‌کند. بدیهی است که وقتی با آب شور آبیاری می‌کنید، متعاقباً سطح شوری خاک را افزایش می‌دهید که در جذب عناصر غذایی توسط گیاه، اختلال ایجاد می‌کند. امّا پس از مغناطیس کردنِ آب، تغییری در ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی آب ایجاد می‌شود که منجر به بهبود فیلتراسیون و قابلیت انحلال می‌شود، مثلاً مویرگ‌های گیاهی شروع به عبور کریستال‌های نمک یا کریستال‌های عناصر شیمیایی و سوسپانسیون‌های مختلف می‌کنند. آبیاری با آب مغناطیسی، به طور موثرتری باعثِ رفع شوری از خاک می‌شود.

به منظور بررسی و خرید لیست محصولات، بر روی لامپ یو وی کلیک کنید.

کاهش شوری خاک کشاورزی با دستگاه آب مغناطیسی

امروزه مقدار زیادی نمک از طریق مواد شیمیایی، کودهای دامی، و آبیاری با آبِ بی‌کیفیت وارد زمینهای کشاورزی می‌شود. یون‌هایی که معمولاً با شوری خاک مرتبط هستند، شامل کاتیونها و آنیونهای مختلف هستند.
آنیون‌هایی از قبیلِ: کلرید (-Cl)، سولفات (–SO4)، کربنات (-HCO3) و گاهی نیترات (-NO3).
و کاتیون‌هایی از قبیلِ: سدیم (+Na)، کلسیم (++Ca)، منیزیم (++Mg) و گاهی پتاسیم (+K).
نمک‌های این یونها در غلظت‌ها و نسبت‌های بسیار متغیر وجود دارند.

شوری خاک مناطق وسیعی از زمین‌های کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. امروزه در اکثر نقاط دنیا، مساحت زمین‌های متاثر از نمک به سرعت در حال افزایش است. به عنوان مثال، تقریباً 32 میلیون هکتار از زمین‌های قابل کشت استرالیا به دلیل نمک بی‌مصرف شده است.

 

رفع شوری از خاک کشاورزی، از طریق آبیاری با آب مغناطیسی

نمک و شوریِ موجود در خاک را فقط با شستشو با آب می‌توان کاهش داد و رفع کرد. وقتی آبیاری با آب مغناطیسی انجام می‌شود، بلورهای نمک به طور موثرتری از خاک خارج می‌شود. پروسه‌ی رفع شوری خاک، طولانی و پُرهزینه است.

 

 

تأثیر شوری بر تولید محصولات زراعی

رشد و عملکرد گیاه عمدتاً توسط عوامل محیطی خاک محدود می‌شود. خاک، آب، مواد مغذی، شوری، سدیمی، ساختار، دما، pH و سمیت‌های معدنی همگی می‌توانند رشد گیاه را محدود کنند. در خاک های شور، جذب آب و موادِ مغذی توسط گیاهان محدود می‌شود.

 

روشهای سنتی احیای خاکهای شور و سدیمی

زهکشی، نمک‌ها را از طریق نیمرخ خاک به پایین هدایت کرده، و از ناحیه ریشه‌زایی گیاه خارج می‌کند. بدون زهکشی، نمکها بدون توجه به هر گونه اصلاح خاکی انباشته می‌شوند. با این حال، اجرای سیستم‌های زهکشی مناسب با هزینه و جزئیات فنی پیچیده همراه است که این مساله موضوع را پیچیده می‌کند.

شستشو و بازیابی خاک‌های شور

خاک‌های شور را نمی‌توان با هیچ ماده شیمیایی، نرم کننده یا کود احیا کرد. احیای این خاکها شامل استفاده ساده از آب با کیفیت بالا برای شستشوی کاملِ خاک است. آب مصرفی باید سدیم کمی داشته باشد، امّا می‌تواند نسبتاً شور باشد (1500 تا 2000 ppm نمک کل)، زیرا این امر به نفوذپذیری خاک در طول فرآیند شستشو کمک می‌کند. به طور کلی، حدود 12 اینچ آب برای حذف 70 تا 80 درصد نمک برای هر فوت خاک مورد نیاز است. البته ناگفته پیداست که این روش هم محدودیتهای خاص خود را دارد.

 

به منظور بررسی و خرید لیست محصولات، بر روی فیلتر کربنی کلیک کنید.

 

فناوری آب مغناطیسی شده و کاهش شوری خاک

در مورد اثرات میدان‌های مغناطیسی روی گیاهان و آب‌های آبیاری تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفته است. تحقیقات نشان می‌دهند که تغییرات فیزیکی و شیمیایی در خواص آب ایجاد می‌شود که منجر به بهبود خواص فیلتراسیون و افزایش خاصیت حل کنندگی آب می‌شود.
وقتی حلالیت آب بالا می‌روند، در واقع قدرت شوینگیِ آب بالاتر رفته، در نتیجه نمک‌هایی که در خاک ایجادِ شوری می‌کنند، بهتر از خاک شسته شده، و در نتیجه آب و مواد مغذی و کود در گیاهان بهتر جذب می‌شود.
گیاهانی که با آب مغناطیسی آبیاری می شوند به راحتی نمک‌های معدنی را از خاک می‌گیرند، و رسوبی در سطح خاک ایجاد نمی‌شود.

کاهش شوری خاک کشاورزی با دستگاه آب مغناطیسی
برخی از مهمترین مزایای استفاده از آب مغناطیسی برای آبیاری محصولات به شرح زیر است:

– دوره عمل آمدن محصولات کاهش می‌یابد و بنابراین محصولات زودتر از حد معمول می‌رسند.

– نرخ تولید محصولات افزایش می‌یابد.

– نرخ بیماری‌های گیاهی به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

– طعم محصولات کشاورزی بهتر می‌شود.

– خاک اصلاح شده و شوری خاک کاهش پیدا می‌کند.

امتیاز کاربران post

شرکت آتیه انرژی

شرکت مهندسی آتیه انرژی تلاش بادراختیار داشتن کادری متخصص و متعهد خدمات خود را در زمینه ی مشاوره و طراحی ، ساخت وتولید سیستم ها و فرایندهای جدید تصفیه آب، ساخت واجرای سیستم های تصفیه آب صنعتی و پکیج های تصفیه فاضلاب، خدمات خود را بدین شرح اعلام میدارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا