اخبار صنعت تصفیه آب صنعتی و کشاورزی ایران

7 روش کاهش شوری خاک کشاورزی

کاهش شوریِ خاک با استفاده از یک فناوری نسبتا جدید

 

لطفا وارد پیج اینستاگرام شرکت شوید ، ما رو فالو کنید و استوری های هر روزه ما رامشاهده بفرمایید.لینک پیج اینستاگرام 👇👇👇

http://www.instagram.com/atie_energ

 

شوری خاک یا EC بالای خاک، یکی از معضلات و مشکلات رایج اکثر کشاورزان و گلخانه داران در سراسر کشور است. با توجه به شرایط اقلیمی کشور (بارندگی کم و تبخیر بالا)، و استفاده از آبهای نامتعارف (آب شور، لب شور و…) در کشاورزی، روزبروز خاکهای زمین های زراعی و کشاورزی شورتر میشود. اکثر کشاورزان به دنبال راه­های کم هزینه برای رفع شوری خاک و کاهش EC ای سی خاک هستند. غالب کشاورزان سوالاتی در خصوص اصلاح شوری خاک، کاهش شوری خاک، مواد کاهش دهنده شوری خاک، بهترین ضد شوری خاک، کود رفع شوری خاک، بهترین کود برای زمین های شور و… دارند. امّا برای رفع شوری خاک چه باید کرد؟ در این مقاله سعی داریم یکی از بهترین روشهای اصلاح خاک شور را به شما معرفی کنیم.

به منظور بررسی و خرید لیست محصولات، بر روی لامپ یو وی کلیک کنید.

توجه: شرکت پاکاب کنترل (آتیه انرژی تلاش) اولین تولید کننده دستگاه های آب پردازش شده مغناطیسی در کشور است، که با بیش از 23 سال سابقه موفق در نصب دستگاه مغناطیسی در حوزه صنعت و کشاورزی فعال است. فیلمهای مستندی که از برخی کشاورزان و گلخانه داران در سراسر کشور تهیه شده است، در بین متن گنجانده شده است. حتماً این فیلمهای مستند را با دقّت ملاحظه بفرمایید، تا با نحوه عملکرد دستگاه مغناطیسی در کاهش شوری خاک بیشتر آشنا شوید.

کاهش شوری خاک کشاورزی با دستگاه آب مغناطیسی
 کاهش شوریِ خاک با استفاده از دستگاه آب مغناطیسی

 

یکی از روشهای اصلاحِ خاک‌ شور استفاده از آب مغناطیسی است، که در مقایسه با روشهای دیگر نسبتاً کم‌هزینه‌تر و به صرفه‌تر است.

در کشاورزی و زراعت، هدایت الکتریکی خاک (EC) به عنوان پارامتری که نمایانگر شوری خاک است، در نظر گرفته میشود. وقتی در کشاورزی، آبیاری با آبهای نامتعارف (شور و لب شور) صورت بگیرد، املاح و نمکهای آب در خاک تجمع پیدا کرده و باعث سفت شدن و شور شدن خاک می‌شود. همچنین ای سی بالای خاک و تجمع نمکها در اطراف ریشه، باعث کاهش رشد گیاه و پیری زودرس گیاه می‌شود. ضمن اینکه مصرف بی رویه آب، سم و کودهای شیمیایی، باعث افزایش تراکم خاک، افزایش وزن مخصوص و کاهش نفوذپذیری خاک گردیده است. به همین دلیل ساختمان خاک سفت شده و شرایط نامساعدی برای رشد و توسعه ریشه گیاه به وجود می آید. معمولاً در اکثر زمین های کشور، شوری خاک در حدود یک و نیم تا دو و نیم برابرِ شوری آب است. مثلاً اگر با آبی با  EC=4000  آبیاری صورت بگیرد، احتمالاً شوری خاک در حدود ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ خواهد بود.

برای کاهش شوری خاک روشهای مختلفی وجود دارد که یکی از کم‌ هزینه‌ترین و بهترین این روشها استفاده از آب مغناطیسی است.

 

کاهش شوریِ خاک، با استفاده از آب مغناطیسی

 آب پردازش شده  چیست؟

آب مغناطیسی چیست؟

آب مغناطیسی، آبی است که با عبور از میانِ یک میدانِ مغناطیسی حاصل میشود. این روشِ اصلاحِ آب، یک روش غیر شیمیایی است؛ یعنی بدونِ اینکه مادّه شیمیایی به آب اضافه کنیم، فقط با عبور از مجاورتِ یک میدان مغناطیسی خواصّی به آب می‌دهیم که در نهایت حلالیت و نفوذپذیری آب بالاتر می‌رود. طیِ این روش، مولکولهای آب دیونیزه شده (یعنی املاح از حالت یونی خارج می‌شوند)، و اثراتِ سختیِ آب کاهش می‌یابد. آب مغناطیسی در سالهای اخیر به طور گسترده‌ای در صنعت، کشاورزی، دام و طیور و… استفاده شده است.

با توجّه به اینکه مولکولِ آب یک مولکول قطبی است، و در دو طرفِ خود بارهای مثبت و منفی دارد، در حالت طبیعی این مولکولهای آب یکدیگر را جذب کرده و به شکل خوشه (cluster) در می‌آیند. یعنی در آبِ معمولی، ما به جای مولکول‌های منفردِ آب، خوشه‌های آب داریم. وقتی این خوشه‌های آب در معرضِ میدان مغناطیسی با قدرت و شدّتِ مناسب قرار بگیرند، شکسته شده و به خوشه‌های ریزتر تبدیل میشوند.

همچنین میدانِ مغناطیسی، بر روی املاح موجود در آب که به شکل یونی هستند، اثر گذاشته و آنها را از حالت یونی خارج کرده و به شکل مولکولی تبدیل می‌کند. این یونها عمدتاً از نوع بی‌کربنات‌های محلول هستند که از عوامل اصلیِ سختی آب هستند. بنابراین  کریستال‌های یونی به کریستال‌های مولکولی تبدیل می‌شوند. مثلاً کمپلکس کلسیت که رسوبی سخت و پیچیده از خود بجا می‌گذارد، به کمپلکس آراگونیت که نرم و غیر چسبنده است، تبدیل می‌شود. مولکولهای تولید شده، به یکدیگر ملحق شده و پدیده دانه برفی (Snow ball) اتفاق می‌افتد. این مولکولهای به هم چسبیده در آب به صورت شناور باقی می‌مانند و بدین سان نه تنها رسوب‌گذاری املاح متوقف میگردد، بلکه امکان حذف این املاحِ معلّقِ نسبتاً ساده نیز امکان‌پذیر خواهد گردید.

بنابراین بطور خلاصه: آب مغناطیسی، آبی است که خوشه های مولکولی آن شکسته شده، و ریزتر و نرم‌تر از آب معمولی است، و حلالیت و نفوذپذیریِ بیشتری دارد.

 

به مستند علمی اول توجه بفرمایید .در این مستند در گلخانه آقای مهندس بیات در شهرهمدان  محصول فلفل دلمه ای کار شده و پس از چند مورد آبیاری با آب مغناطیسی آزمایش خاک جدید گویای این مطلب است که شوری خاک کاهش پیدا کرده است

 

آب مغناطیسی و  اصلاح خاک شور

همانگونه که بیان شد، حلالیتِ آب پردازش شده مغناطیسی بیشتر از آبِ معمولی است. یعنی مواد را بهتر در خود حل می‌کند. در واقع آب مغناطیسی خواصی شبیه آب جوش دارد. همانگونه که مواد در آبِ جوش بهتر حل می‌شوند، در آبِ مغناطیسی هم مواد بهتر حل می‌شوند. مثلاً یک حبّه قند در آب جوش بهتر حل می‌شود، یا لکّه‌های چربی در آب جوش بهتر از آب معمولی حل می‌شوند، به همین دلیل سطوح کثیف و چرب، با آب جوش بهتر شسته میشوند. شبیه همین مطلب، مورد آب مغناطیسی صادق است. یکی از مهمترین روشهای اصلاح خاک شور، آبشویی است. وقتی در آب پردازش شده حلالیتِ آب بالاتر برود، عملیاتِ آبشویی در زمین بهتر انجام می‌شود، و خاک بهتر شسته میشود. یعنی در هر مرتبه آبیاری با آبِ مغناطیسی، املاح موجود در خاک بهتر شسته شده و به اعماقِ پائین‌ترِ خاک نفوذ می‌کند. در واقع در هر آبیاری یک مقدار از شوریِ خاک پس زده میشود، و به این ترتیب آب مغناطیسی باعثِ کاهش شوری خاک میشود.

آب پردازش شده مغناطیسی و  شوری آب

بسیاری از کشاورزان در سراسر کشور، از مشکلات آبهای شور و لب شور شکایت دارند. با توجه به شرایط اقلیمی کشور، این معضلات در آینده بیشتر خواهد شد، بنابراین ضروری است که کشاورزان و گلخانه داران برای مواجه با این چالشها آمادگی لازم را داشته باشند. همانطور که قبلاً هم بیان شد، با استفاده از آبهای شور در کشاورزی، املاح و نمکهای آب در خاک تجمع پیدا کرده، و مشکل شوری آب در نهایت تبدیل به مشکل شوری خاک خواهد شد. تمام سرمایه یک کشاورز، خاک و زمین اوست و اگر خاک شور شود، سرمایه او در معرض تهدید جدّی قرار دارد. کشاورزان و مخصوصاً گلخانه داران، باید از هم اکنون به فکر آینده باشند. شوری خاک گلخانه، به دلیل استفاده بیش از حد کودهای شیمیایی در محیط کوچک گلخانه، یکی از شکایت های رایج گلخانه داران است.

در زمین های شور، جذب آب و عناصر غذایی با مشکل مواجه میشود. در قسمت قبل، بطور مبسوط بیان شد که آب مغناطیسی چگونه باعث اصلاح خاک شور میشود. در واقع آب مغناطیسی، باعثِ کاهشِ مستقیمِ شوری آب نمیشود، ولی تاثیراتِ مخرّبِ شوری آب را کاهش میدهد، و باعث کاهش شوری خاک (یا شیرین کردن خاک) میشود. در واقع آب مغناطیسی، به طور غیر مستقیم، ای سی EC مناسب خاک گلخانه، یا ای سی EC مناسب خاک کشاورزی را فراهم می آورد.

 

مستند دیگری نیز در استان قم زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی تهیه شده است در مزرغه کشاورز نمونه آقای شریفی ارزیابی های دقیقی روی تفاوت محصول تولیدی با آب معمولی و اب پردازش شده صورت گرفته است

 

مستند دیگری نیز در استان یزد تهیه شده و مصاحبه با دو تن از گلخانه داران نمونه شهرستان اشکذر است که با استفاده از دستگاه آب مغناطیسی شرایط بهتری را تجربه کرده اند علی الخصوص در زمینه کاهش شوری خاک

در این مستند دو گلخانه دار محترم یزدی به دلیل شوری خاک گلخانه خیار اقدام به نصب دستگاه آب پردازش شده کرده اند و پس از نصب این دستگاه مشکلاتشان با شوری خاک به حداقل خود رسیده است

 

مزایای استفاده از آبیاری مغناطیسی در کشاورزی

وقتی که می‌گوییم در آب مغناطیسی حلالیت آب افزایش پیدا می‌کند، یعنی خاصیت خیس‌کنندگی و یا ترشوندگیِ خاک افزایش می‌یابد. در نتیجه‌، در آبیاری مغناطیسی، ظرفیت نگهداری آب در خاک افزایش یافته و میزان تبخیر از سطح خاک، نسبت به آبیاری معمولی کاهش می‌یابد، که خود این مساله موجب پائین آمدن زمان آبیاری، و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

همچنین با بالا رفتن حلالیتِ آب، جذب کود و مواد مغذی توسط گیاه افزایش می‌یابد، که این موضوع به ارتقاء کیفیت و رشد بیشتر محصول کمک می‌کند. در واقع، با استفاده از آب مغناطیسی که حلالیت بالاتری دارد، کود و سم در آب بهتر حل شده و جذب آن نیز سریع‌تر و آسانتر می‌شود، در نتیجه با مصرف کود کمتری به نتیجه دلخواه خواهیم رسید، و از این لحاظ نیز صرفه‌جویی خواهیم داشت. ضمن اینکه با استفاده از آب مغناطیسی، خاکِ سفت و کلوخی که مانع رشد ریشه‌های گیاه بودند، به خاک نرم تبدیل شده و باعثِ ریشه‌زائی بهترِ گیاه می‌شود. به تبع آن، گیاه شاداب‌تر شده و مواد غذایی را بهتر در اختیار برگها قرار می‌دهد، که خود باعثِ افزایش فتوسنتز، کمیت، کیفیت و زود رسی  محصول می‌شود.

نکته‌ی مهم دیگر این است که، نفوذِ آب مغناطیسی در خاک، در جهاتِ مختلف صورت می‌گیرد. در صورتی که در آب معمولی، آب بصورتِ عمودی نفوذ می‌کند. وقتی در آبِ مغناطیسی، آب در جهاتِ مختلف نفوذ می‌کند، پیاز رطوبتی بزرگتر شده، و در نتیجه ریشه‌زائیِ گیاه بهتر انجام می‌شود، و آب و مواد غذایی بهتر در دسترس ریشه‌ی گیاه قرار می‌گیرد.

زمانی که گیاه با آبِ معمولی (که سختیِ آن بالاست) آبیاری شود، لایه‌ای سفید و سخت از بی‌کربناتِ کلسیم و کربنات‌ها روی سطحِ خاک تشکیل می‌شود. بخشی از این بی‌کربنات‌های کلسیم توسط آب شسته شده و در خاک نفوذ می‌کنند و سپس روی ریشه‌ی گیاه نشست می‌کنند، در نتیجه گیاه مجبور است برای ادامه‌ی زندگی خود ریشه‌های اضافی تولید کند. این موضوع، روندِ رشدِ طبیعی گیاه را به خاطر صرفِ انرژیِ اضافی مختل می‌کند. امّا در آب مغناطیسی، به دلیل افزایشِ مولکولهای آب در واحد حجم، بر حلالیتِ آب افزوده شده و در نتیجه تواناییِ آب برای جذبِ کاتیونها و آنیونها افزایش یافته، و مقدار بیشتری از نمک‌‌های مفید به ویژه بی‌کربنات‌ها توسط گیاه جذب می‌شوند.

برخی از مهمترین خواص آب مغناطیسی در کشاورزی:

-حلالیتِ آب مغناطیسی بیشتر از آب معمولی است، در نتیجه عملیات آبشویی بهتر انجام میشود. در هر مرتبه آبیاری، نمکها و املاح از خاک شسته شده و باعث اصلاح خاک شور میشود. در واقع آب مغناطیسی به عنوان بی ضررترین، کارآمدترین و بهترین ضد شوری خاک عمل می کند.

– حلالیتِ آب مغناطیسی بیشتر از آب معمولی است، در نتیجه مواد غذایی را بهتر از خاک شسته، و در اختیار گیاه قرار می‌دهد.

– نفوذپذیریِ آب مغناطیسی بیشتر از آب معمولی است. در نتیجه بهتر در خاک نفوذ کرده، و بیشتر جذب گیاه می‌شود. یعنی گیاه با آب کمتری سیراب می‌شود و اصطلاحاً فرآیند هیدراته شدن بهتر انجام می‌شود.

چون حلالیت این آب بیشتر از آب معمولی است، و عناصر غذایی بیشتری را از خاک شسته و در اختیار گیاه قرار می‌دهد، در نتیجه جذب عناصر غذایی توسط گیاه افزایش پیدا می‌کند. بنابراین مصرف کود تا حدّی کاهش پیدا می‌کند.

– با آبیاری مغناطیسی، رطوبت خاک بیشتر از حالت قبل خواهد بود. در نتیجه مواد آلیِ خاک، افتِ کمتری دارند، و حاصلخیزی خاک بیشتر خواهد بود.

–تبخیر از سطح خاک در آب مغناطیسی کمتر است. چون ذرّات آب در این حالت ریزتر هستند، و با قدرت بیشتری به ذرّات خاک (به ویژه به ذرات باردار مثل رس) می‌چسبند. این چسبندگیِ بیشتر باعث میشود که این ذرّات آب، در برابر نیروی ثقل جاذبه هم مقاوم‌تر باشند و دیرتر به اعماق پایین‌تر زمین نفوذ کنند. در نتیجه رطوبت‌ِ خاک و ماندگاری این رطوبت بیشتر می‌شود.

– مطالعات نشان داده است که آبیاری مغناطیسی باعث میشود محتوای کلروفیل گیاه افزایش پیدا کند. یعنی رنگ سبز گیاه را تقویت می‌کند. کلروفیل برای انجام عمل فتوسنتز و تولید انرژی در گیاه ضروری است، و به گیاهان این امکان را می‌دهد که نور خورشید را به دام انداخته و انرژیِ آن را جذب کنند.

– استفاده از میدان مغناطیسی، فعالیت آنزیمها را در گیاهان بهبود می‌دهد. آنزیمها، تقریباً در هر واکنش بیوشیمیایی که در گیاه رخ می‌دهد، نقش کاتالیزور دارند، و باعث تسریعِ این واکنشها می‌شوند. آنزیمها به چرخه‌ی بهتر مواد مغذی در گیاه کمک می‌کنند، رشد باکتری‌ها و قارچ‌های مفید را افزایش می‌دهند، گیاه را در برابر پاتوژنهای مرگبار محافظت می‌کنند، به رشد ریشه‌ی سالم کمک می‌کنند و… استفاده از آب مغناطیسی، تمام این اثرات مفید را بهبود می‌بخشد.

– استفاده از آب مغناطیسی، باعث می‌شود که گردشِ مواد در داخلِ گیاه با سهولت بیشتری انجام شود. بعنوان مثال، حمل و نقل کربوهیدرات‌ها و هورمون‌های رشد به اندامِ گیاهی راحت‌تر انجام می‌شود، و در نتیجه باعث رشدِ بهتر گیاه می‌شود.

– وقتی آب مغناطیس می‌شود، ویسکوزیته آن کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه حرکت آب در خاک افزایش می‌یابد. بنابراین، هم رطوبت خاک بیشتر می‌شود، و هم انتقال مواد غذایی و جذب عناصر از خاک راحت‌تر انجام می‌شود.

-مقاومت گیاه در برابر شوری بالا می‌رود. چون شوریِ آب و خاک، در فرآیند جذب عناصر غذایی اختلال ایجاد می‌کند، ولی ما با آب مغناطیسی، جذب عناصر غذایی را بالاتر می‌بریم، و از این طریق بر مشکلات شوری (شوری آب و شوری خاک) غلبه می‌کنیم.

– سختی آب خنثی می‌شود و آب نرم‌تر می‌شود.

– آب پاستوریزه می‌شود و آفات و بیماریها در آب مغناطیسی کمتر می‌شود.

– القای جوانه‌زنی بذر اتفاق می‌افتد و بذرهایِ کشاورزی بیشتر و سریعتر جوانه می‌زنند. در واقع تلفات بذر کاهش پیدا می‌کند.

– محصول زودرس می‌شود.

پس بطور خلاصه، آبیاری مغناطیسی باعث کاهش مصرف آب، کاهش شوری خاک، و افزایش مقاومت گیاه شده، و در نهایت با استفاده از آب مغناطیسی در کشاورزی، شاهد افزایش عملکرد گیاه هستیم. با استفاده از آب مغناطیسی دیگر نیازی به مواد ضد شوری خاک، مواد کاهش دهنده شوری خاک، یا کود رفع شوری خاک نیست. بهترین کود برای زمین های شور، استفاده از آب مغناطیسی است.

7 روش کاهش شوری خاک کشاورزی

به منظور بررسی و خرید لیست محصولات، بر روی فیلتر کربنی کلیک کنید.

-مستندی دیگر که در این زمینه ساخته شده است اثرات دستگاه آب مغناطیسی روی محصول توت فرنگی مورد ارزیابی قرار گرفته است

 

زمین ها و خاک های شور در کشاورزی

شوری خاک برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی مضر است. حضور املاح و نمکها در خاک، باعث خشکی و سفتی خاک میشود، بنابراین ریشه گیاهان در این زمین ها به سختی توسعه پیدا می کند. همچنین، شوری خاک باعث کاهش حاصلخیزی خاک، کاهش رشد و عملکرد گیاهان، کاهش محصولات، بروز انواع بیماری‌ها و آفات در گیاهان، و حتّی باعث خشک شدن و تلف شدن گیاهان می شود. برای پیشگیری از شوری خاک، لازم است که روش‌های آبیاری مناسب به کار گرفته شود، و از مصرف بیش از حدّ کودهای شیمیایی اجتناب شود. همچنین، استفاده از کودهای آلی و زیستی می‌تواند به بهبود کیفیت خاک و جلوگیری از شوری آن کمک کند. برای کاهش شوری خاک، از روش‌های مختلفی مانند آبیاری با آب شیرین، اعمال کودهای آلی، افزایش تهویه در خاک استفاده میشود. همچنین، می‌توان با انتخاب گونه‌های گیاهی مناسب برای خاک شور، این مشکل را تا حدودی برطرف کرد. امّا در این مقاله برای رفع شوری خاک، یک روش نسبتاً جدید، یعنی استفاده از آب مغناطیسی  معرفی شد.

7 روش کاهش شوری خاک کشاورزی

تاثیراتِ مخرّب شوری خاک

برخی از مهمترین اثرات شوری خاک، در کشاورزی عبارتند از:

 

  1. کاهش حاصلخیزی خاک، و توانایی کمتر گیاهان برای جذب مواد غذایی و آب.
  2. کاهش رشد و عملکرد گیاهان.
  3. افزایش مصرف آب، زیرا خاک شور توانایی کمتری برای نگهداری آب دارد.
  4. افزایش هزینه‌های تولید، هزینه هایی برای مقابله با شوری خاک، مدیریت منابع آبی و استفاده از کود‌های خاص.
  5. تحریک رشدِ آفات و بیماری‌ها، و سوختگی برگها. زیرا خاک شور برای رشد آفات و بیماری‌ها مناسبتر است.
  6. اختلال در ساختار خاک، به نحوی که با تغییر در قابلیت نفوذ و جذب آب توسط خاک، باعث نارسایی در عملکرد گیاهان میشود.
  7. کاهش کمیت و کیفیت محصول، و تحمیل خساراتِ مالی سنگین به کشاورزان و گلخانه داران.
  8. تشکیل لایه سفید رنگ رسوب روی خاک، پس از تبخیر آب از سطح خاک.
  9. شور شدن آب زیرزمینی

همچنین مقاله تأثیر شوری آب و کاهش تولید پسته ، شیرین کردن آب شور در کشاورزی ، کاربرد دستگاه آب شیرین کن در صنعت کشاورزی

روشهای کاهش شوری خاک کشاورزی

برای رفع شوری خاک، روش‌های مختلفی وجود دارد. برخی از این روشها عبارتند از:

  1. شستشوی خاک با آب شیرین، به نحوی که املاح و نمک‌های اضافی از خاک شسته و حذف ‌شوند.
  2. شناوری خاک، و انتقال نمک‌ها به سطح خاک و حذف این نمک‌های اضافی.
  3. استفاده از کودهای آلی و زیستی (کودهای حیوانی و گیاهی) به جای کودهای شیمیایی، برای کاهش شوری خاک.
  4. استفاده از طرح‌های آبیاری مناسب.
  5. استفاده از گیاهان شورزی، که می توانند نمک‌های اضافی در خاک را جذب کرده و باعث کاهش شوری خاک شوند.
  6. تغییر نوع خاک.
  7. مدیریت منابع آبی و استفاده بهینه از آب و کاهش تبخیر.

علاوه بر روشهای فوق، در این مقاله برای رفع شوری خاک، یک روش نسبتاً جدید، یعنی استفاده از آب مغناطیسی  معرفی شد که نسبت به روشهای فوق هزینه کمتر و کارایی بالاتری دارد. در هر صورت، برای کاهش شوری خاک، و به عبارت دیگر اصلاح خاک شور، لازم است که علاوه بر شناخت نوع و میزان شوری در خاک، از روش‌ مناسب و درست استفاده کرد.

 

از بین بردن شوری آب ، مدیریت کردن شوری آب و تاثیرات منفی شوری آب
کاهش شوری خاک کشاورزی

بطور کلی روشهایی که برای کاهش شوری خاک کشاورزی و گلخانه استفاده میشوند، به دو صورت طبیعی و اصلاحی امکان‌پذیر هستند. روشهای طبیعی برای رفع شوری خاک، روشهایی نظیر کاشتِ گیاهان شورزی و مدیریت منابع آب (استفاده بهینه از آب و کاهش تبخیر) هستند. روش های اصلاحی نیز به دو دسته اصلاح فیزیکی و شیمیایی تقسیم می‌شوند. اصلاح فیزیکی شامل روشهایی برای کاهش تبخیر از خاک و افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت در خاک است. امّا اصلاح شیمیایی شامل عملیاتی مانند استفاده از مواد کاهش دهنده شوری خاک، و کود رفع شوری خاک (شامل کودهای آلی و زیستی) است. کودهای آلی یا ارگانیک که از بقایای حیوانی یا گیاهی تشکیل شده اند نقش به سزایی در اصلاح خاک شور دارند. تاثیر کود حیوانی بر شوری خاک به اثبات رسیده است. در میان کودهای آلی برای کاهش شوری خاک، اسید هیومیک جایگاه ویژه ای دارد. اصلاح خاک شور با اسید هیومیک، یکی از روشهای مرسوم رفع شوری خاک است.

چگونه شوری آب را کم کنیم؟
کاهش شوری خاک کشاورزی

 

از بین بردن شوری آب ، مدیریت کردن شوری آب و تاثیرات منفی شوری آب
کاهش شوری خاک کشاورزی

بهترین کود برای زمین های شور، کودی است که شامل مواد کاهش دهنده شوری خاک باشد. برخی از این مواد کاهش دهنده شوری خاک عبارتند از سولفات آهن، سولفات منیزیم، سولفات کلسیم و… اینها فقط نمونه‌هایی از مواد کاهش دهنده شوری خاک هستند، و لازم است قبل از استفاده از این مواد، برای اصلاح خاک شور، حتماً بررسی دقیقی بر روی خاک و نوع گیاهان صورت گرفته، و با کارشناسان برجسته مشورتهای لازم صورت بگیرد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در باره اثرات مثبت دستگاه آب مغناطیسی و کاهش شوری خاک با این تکنولوژی با کارشناس های ما در تماس باشید

02188420878

بیشتر بخوانید 

کلمات کلیدی این مقاله:

شوری خاک یا EC بالای خاک، رفع شوری خاک، کاهش EC ای سی خاک ، اصلاح شوری خاک، کاهش شوری خاک، مواد کاهش دهنده شوری خاک، بهترین ضد شوری خاک، کود رفع شوری خاک، بهترین کود برای زمین های شور، برای رفع شوری خاک چه باید کرد؟ اصلاح خاک شور، ای سی EC مناسب خاک گلخانه، ای سی EC مناسب خاک کشاورزی، اصلاح خاک شور با اسید هیومیک، تاثیر کود حیوانی بر شوری خاک، شوری خاک گلخانه.

امتیاز کاربران post

شرکت آتیه انرژی

شرکت مهندسی آتیه انرژی تلاش بادراختیار داشتن کادری متخصص و متعهد خدمات خود را در زمینه ی مشاوره و طراحی ، ساخت وتولید سیستم ها و فرایندهای جدید تصفیه آب، ساخت واجرای سیستم های تصفیه آب صنعتی و پکیج های تصفیه فاضلاب، خدمات خود را بدین شرح اعلام میدارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا